Sebarang kombinasi teks, grafik, audio, animasi dan video yang disampaikan melalui komputer atau sebarang media elektronik
Multimedia Interaktif
Apabila pengguna dibenarkan melihat sesuatu aplikasi dalam kawalannya seperti ke hadapan, ke belakang ataupun dalam sebarang jujukan
Pembangunan Multimedia
Orang yang bertanggungjawab dalam menggabungkan semua elemen multimedia menjadi satu persembahan yang bermakna
Projek Multimedia
Perisian atau aplikasi atau mesej bersifat multimedia yang dipersembahkan melalui komputer . Ia memerlukan sejumlah besar daripada ruangan ingatan digital jika disimpan untuk kegunaan pengguna atau sejumlah besar daripada lebar jalur (bandwidth) jika disalurkan melalui talian atau fiber optik dalam sesuatu rangkaian komputer
Projek Multimedia Linear
Persembahan yang dilarikan daripada mula hingga akhir tanpa memerlukan sebarang kawalan dari pengguna
Projek Multimedia Tak Linear
Apabila pengguna dapat mengawal pengaliran persembahan sesuatu projek secara interaktif
Elemen-elemen Multimedia
Teks
Grafik
Audio
Video
Animasi
Elemen multimedia digabungkan menjadi satu projek menggunakan alat pengarang (Authoring Tools)
AUTHORING TOOLS
v Perisian untuk menguruskan setiap elemen multimedia secara individu.
v Menyediakan kemudahan interaksi antara pengguna dengan projek.
v Menyediakan kemudahan mengimport klip video,audio dan grafik daripada persisian (peripheral) lain.
SEJARAH RINGKAS
v Pita bunyi dan projector slaid
· Melibatkan 2 deria:penglihatan dan pendengaran
· Melibatkan peserta/penonton (ciri interaktiviti)
v Diperkembangkan selanjutnya mengikut perubahan evolusi teknologi
· Teknologi digital
· Komputer multimedia
· CD-ROM
· Kad bunyi
· CD-R
· Kad video
· Persidangan video/audio
· Ciri-ciri hypermedia:hiperteks dan hyperlink
MULTIMEDIA DALAM PERNIAGAAN
· Persembahan
· Latihan
· Pemasaran
· Pengiklanan
· Demonstrasi
· Pangkalan data
· Katalog
· Komunikasi
v Persembahan akan menjadi lebi menarik dengan kombinasi klip video,audio,grafik,teks dan animasi.
v Latihan akan menjadi lebih berkesan dan makin berkembang,ini dapat dilihat melalui mekanisma simulasi.
· Contoh:pengguna menggunakan system ini untuk belajar membaiki televisyen.
MULTIMEDIA DI SEKOLAH
v Destinasi utama bidang multimedia
v Menukar cara/proses pengajaran dan pembelajaran
v Cara pembelajaran ini turut melibatkan pelajar itu sendiri.
v Contoh:ensklopedia, bahan rujukan pelajaran fizik,matematik dan lain-lain.
MULTIMEDIA DI RUMAH
v Internet
v CD-R
v Permainan komputer:Nintendo,Sega,Atari
MULTIMEDIA DI TEMPAT AWAM
v Hotel
v Stesen keretapi
v Tempat membeli belah
v Muzium
v Sebagai kiosk maklumat
· Penempahan barangan di tempat membeli belah
· Peta sesuatu tempat
· Aktiviti semasa
· Penjadualan perjalanan keretapi,kapal terbang
· Bantuan pengangkutan-contoh teksi,bas dan lain-lain
CIRI-CIRI PROJEK MULTIMEDIA YANG BAIK
Cara penyampaian
Adakah mesej :
Dapat disampaikan
Disampaikan seperti yang dikehendaki
Hiburan
Pengguna harus terhibur
Membawa/menunjukkan pengguna pengaliran projek tersebut
Membantu pengguna mengingati persembahan mengikut kadar ingatan masing2:
Ø 15% dari apa yang dapat didengar
Ø 25% dari apa yang dilihat
Ø 60% daripada interaktiviti yang dilakukan,jika ada
Rekabentuk
Penulisan
jelas
aliran logical
mudah dibaca
mudah difahami
Grafik dan animasi
§ gaya yang sesuai
§ pilihan warna yang sesuai
§ kualiti yang baik
§ pilihan grafik dan animasi yang sesuai
§ pilihan jangkamasa dan lokasi yang sesuai
§ perjalanan lancar
ü Penggunaan audio dan video
· pilihan audio dan video yang sesuai
· kesesuaian jangkamasa sesuatu audio/video diperdengarkan atau diperlihatkan.
q Penggunaan interaktiviti
o Keupayaan menerima cadangan,komen dan persoalan dari pengguna.
o Keupayaan merakamkan dan menyimpan data pengguna.
o Keupayaan memberikan tindakbalas yang cepat dan tepat.
Tuesday, November 18, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment